Įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą – pagal vieningą regioninę kainodarą
2018 03 12
Aplinkos ministerija kartu su Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija, siekdama pašalinti įmokų už komunalinių atliekų tvarkymą teisinio reguliavimo spragas, parengė Atliekų tvarkymo įstatymo pataisas. Visuomenė kviečiama susipažinti ir pateikti pasiūlymus projektui.
„Komunalinių atliekų tvarkymas – vienintelis viešųjų paslaugų sektorius, kurio kainodaros modelis iki šiol nėra aiškiai reglamentuotas, – sako aplinkos viceministras Dalius Krinickas. – Neaišku, nei kokiais terminais tvirtinama kainos už šių atliekų tvarkymą apskaičiavimo metodika, nei kuri institucija jas apskaičiuoja, nei kokie yra jų peržiūros ir pakeitimo pagrindai.“ Be to, pasak viceministro, nėra nustatyti ir sąnaudų atskyrimo principai, kurie leistų užtikrinti, kad už komunalinių atliekų tvarkymą gautos pajamos nebūtų nukreipiamos kitai veiklai finansuoti. Iki šiol šios sąnaudos nėra audituojamos; nenustatyta gyventojų informavimo ir skundų nagrinėjimo tvarka, skirtingų regionų „vartų“ mokesčiuose įskaičiuojamos skirtingos sąnaudų grupės.
Atliekų tvarkymo įstatymo pataisomis siūloma regiono įmokų nustatymą už komunalinių atliekų tvarkymą, priežiūrą, išankstinių ginčų sprendimo ne teisme nagrinėjimą, atliekų deginimo įrenginių kainų nustatymą ir kitas funkcijas pavesti Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai.
Ligi šiol ir organizuoti komunalinių atliekų tvarkymą, ir tvirtinti įmokų dydį už šias paslaugas regiono ir savivaldybių lygiu yra įpareigotos savivaldybės. Tai numato Vietos savivaldos ir Atliekų tvarkymo įstatymai. Kadangi šalyje kuriama regioninė komunalinių atliekų tvarkymo sistema, šios paslaugos kaina visuose regionuose turi būti apskaičiuojama remiantis tais pačiais principais. Todėl ir siūloma nustatyti vieningą regioninės kainodaros skaičiavimo ir tvirtinimo tvarką.
Be to, Atliekų tvarkymo įstatymo pataisomis siūloma numatyti ekonomines sankcijas nustatytų reikalavimų nevykdančioms savivaldybėms, taip pat pažeidimų nustatymo ir baudų skyrimo tvarką. Nors savivaldybės privalo vykdyti Valstybinio atliekų tvarkymo plano joms nustatytas užduotis numatytais terminais, toli gražu ne visos reikiamai šią pareigą atlieka. Kadangi ligi šiol už tai nėra nustatytos sankcijos, atsakingos institucijos neturi veiksmingų svertų įpareigoti savivaldybes vykdyti teisės aktų reikalavimus. Šią problemą ir leistų išspręsti pakeistas Atliekų tvarkymo įstatymas.